Länge har jag tvekat inför att skriva om det här. Det handlar om företeelser med sina rötter i uråldriga traditioner, med stark koppling till andlighet. Många av effekterna är inte kartlagda och upplevelsen har oräkneligt antal bottnar. Det blir som att skriva en text med titeln Världshaven, med utgångspunkten att jag badade i somras.
Likväl har det varit och är en viktig del av min rehabilitering och vardag. Jag upplever en mängd positiva effekter. Dessutom finns det vetenskapliga belägg för att meditation hjälper läkandet vid utmattningssyndrom.

Jag har kommit i kontakt med mindfulness vid olika tillfällen genom min utbildning. På allvar i samband med den psykoterapeutiska delen; en steg-1-utbildning i kognitiv beteendeterapi(KBT). En del böcker har jag läst och också varit på föreläsningar. Efter bästa förmåga försökte jag tillämpa dessa kunskaper i vardagen. Det blev väldigt sporadiskt och kanske mest som en slags akutinsatser, när livet snurrade på som mest. Jag hade t ex en mindfulness-app i telefonen. Med guidning av den gjorde jag 3-5 minuter långa meditationer, mitt under pågående jourpass på akuten. Jag vill inte kalla det meditation.

Snarare ett sätt att hitta andrum.

Mindfulness säljs idag i lösvikt. Appar, böcker etc. Det är på modet, vilket medför att det finns pengar att tjäna. Stressade själar på jakt efter lösningen. Reklamen lockar med att vi ska kunna leva våra liv mer avslappnade, stressfria och tillfreds. Från tips i veckotidningen, till julklappsboken och ledningsgruppscoachen. Frågan är hur det ska gå till, om lösningen blir att lägga till ytterligare göromål och moment? Vad är det som säljs? Vad handlar det egentligen om?

Meditation och mindfulness handlar om att träna på göra mindre och istället vara mer.

Fram tills att det tog stopp, rusade jag fram i livet. Hjärnan fungerade ofta som en slags förtrupp. Jag hade allt i huvudet och huvudet var överallt. Förutom där jag faktiskt var. Inte alltid naturligtvis, men väldigt ofta.

När jag kraschade fortsatte hjärnan rusa runt som en besatt.

Redan dag ett på sjukskrivningen började jag meditera. Jag visste från min utbildning att det har en god effekt vid utmattning. Så jag satte mig helt enkelt i soffan och försökte. Trött, utmattad och med trasig hjärna på övervarv. Det gick väl kanske inte så bra. Helt ärligt hade jag ingen aning om vad det innebär att meditera. Det går nämligen inte att läsa sig till.

Efterhand har jag lärt mig. Bl a har jag gått en kurs i Mindfulnessbaserad Stressreduktion(MBSR) och också varit på två intensivhelger(tyst retreat). Kombinerat med daglig meditation. Min väg till en lugnare hjärna. Vad är det då som händer och varför är det bra? Det har tagit mig en del tankemöda att försöka formulera.

Om vi tänker oss den där hjärnan som en uppvarvad, jagad och stressad hund. Den hittar ingen ro. Springer runt, vaktar, letar. Meditationen blir som att tålmodigt och vänligt kalla in den. Att med mjuk röst och medkänsla bjuda in till vila. Befalla, tjata eller skrika fungerar inte, det får motsatt effekt. I början går det knappt att locka in den i rummet. Den kommer in, springer ut, tittar in, försvinner iväg. Efterhand stannar den längre stunder, kanske t o m lägger sig ner på kudden en liten stund.

För mig tog det lång tid innan jag började se resultat.

Det kom smygande. I början blev jag frustrerad de dagar den där hunden vägrade komma in. Nu konstaterar jag bara att det är så. Ofta ger den sig iväg på en liten runda mitt i vilan. Det är så hunden och hjärnan gör. Ingen dag är den andra lik.
En stor del av meditation handlar om att låta hjärnan pyssla lite med sitt. Tricket är att inte ryckas med eller sträva emot.

Jag vet inte om det här blev begripligt, men resultatet av regelbunden meditation blir att hjärnan lugnar ner sig. I högre utsträckning håller sig uppmärksamheten kvar i det som faktiskt händer just nu, istället för att vara på tusen andra platser. När jag äter, äter jag. När jag promenerar, promenerar jag. När jag är med mina barn, är jag med mina barn.

Jag befinner mig i högre utsträckning med min uppmärksamhet där livet faktiskt pågår.

Uppmärksamheten gäller inte bara tankar, utan känslor och kroppsliga upplevelser också. Jag upplever att meditationen har hjälpt mig att bättre känna av när jag är arg, ledsen, hungrig, trött etc. Sådant var jag brutalt dålig på förut. Det är onekligen så att livet har blivit rikare på många plan.

Helt okomplicerad har min relation till meditation inte varit. Ett tag blev det på något sätt för mycket. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Kanske för att jag började må bättre och läka. Det fanns inte längre ett lika påtagligt behov av meditationen. Så för ungefär ett halvår sedan slutade jag med mina dagliga meditationer. Tänkte på det ibland, men kom inte igång igen.

Sedan några månader har jag påbörjat återgång till arbete. Det blev snabbt uppenbart att jag åter hade ett behov av att lugna hjärnan. Att jag faktiskt tappat en del av den positiva effekt meditationen gav.

Så nu är jag igång igen. Idag gick det väl inte strålande bra. Jag var på väg att somna sittande. Det spelar ingen roll. Det är enormt skönt att komma tillbaka till den dagliga rutinen.

Som att komma hem.

Till sig själv.


Center for Mindfulness Sweden

The Benefits of Meditation – Jon Kabat-Zinn


Meditation och mindfulness kanske inte passar alla. Den som är nyfiken rekommenderar jag att gå en kurs och/eller hitta någon form av handledning.

Jag kan varmt rekommendera kurser hos Anna Rask Sanchez, som håller till i Varberg. Anna har ett djupt rotat intresse för hjärnan, återhämtning och mindfulness. I kombination med mångårig erfarenhet. Jag har stor respekt för hennes kunskaper och kompetenta handledning i dessa frågor. Du hittar information kring Anna och de kurser och tjänster hon erbjuder på hennes företags hemsida, Fokus och Balans.